Bestrijden van optrekkend vocht probleem en wat was het resultaat na de vochtbestrijding?

 

Huist bestrijden optrekkend vochtDeze opdrachtgever had al lange tijd problemen met het bestrijden van optrekkend vocht en schimmel. Er werd in eerste instantie niet gedacht aan optrekkend vocht, maar aan een probleem met condens en de muurisolatie.

Verschillende remedies werden erop losgelaten, maar de situatie verbeterde er niet door.

Na het uitvoeren van een vochtinspectie door Aquapol kwam pas aan het licht dat het een probleem met optrekkend vocht was. Na de analyse werd besloten om het optrekkend vocht te bestrijden met het Aquapol. De voornaamste redenen om voor Aquapol te kiezen waren onze deskundigheid en omdat de klant geen nieuwe bouwwerkzaamheden meer wilden starten, zeker niet na alle eerder mislukte pogingen.

 

Het Aquapol systeem – resultaten

Het Aquapol-systeem werd geïnstalleerd in December 2013. De vochtgehaltes bij aanvang van het project werden vastgesteld door boormonsters te nemen uit de kern van de muur. Er werd in drie verschillende muren een meetpunt aangelegd (meetpunten M1, M2, M3).

Een half jaar later, in juni 2014, werden opnieuw vochtmettingen gedaan en een tweede ronde controlemetingen werd eind oktober 2014 uitgevoerd. De resultaten zijn zichtbaar in de grafiek hieronder:

Veranderingen in het vochtgehalte van de muur na 6 en 11 maanden

 

bestrijden optrekkend vocht

Uit de analyse blijkt dat op meetpunt M1 al in de eerste zes maanden het vochtgehalte aanzienlijk is gedaald, van het initiële vochtgehalte van 8,1% tot 1,5%. Dit wordt beschouwd als droog volgens alle bouwnormen.

De verandering was ook waarneembaar op de muren; de kleur werd lichter en de nattigheid verdween, dat was te voelen maar ook te merken aan frissere lucht in huis. De groei van de schimmel was eveneens volledig gestopt.

 

Voor Aquapol

 

 

 

 

Zes maanden na Aquapol

bestrijden optrekkend vocht

 

Na 6 maanden bleek er relatief weinig verandering in de M2, het punt waar de vochtwaarden oorspronkelijk het hoogst waren.

Dit punt vertoonde al vanaf het allereerste begin een afwijkend verloop. De vochtwaarden lagen midden op de muur veel hoger dan aan de zijkant. Het was bekend dat er een kraan aan de buitenzijde op de muur zat bevestigd, maar tijdens eerdere controles lees die in goede staat te verkeren en waren geen lekkages waargenomen.

Bij de eerste controle, die na zes maanden, besloot de Aquapol servicemonteur nader onderzoek te doen en ontdekte dat kraan van de buurman was gaan lekken en de muur daardoor permanent nat gehouden werd. Hiermee werd duidelijk waardoor deze muur geen vooruitgang in het droogproces boekte. Nadat de kraan was gerepareerd werd ook meetpunt M2 in snel tempo droger.

 

Neem bij vochtproblemen contact op met een van onze deskundigen, zij staan u graag te woord
Bel 035-5311104 of stuur een e-mail naar  info@aquapol-holland.nl